Основни
предимства
Издадените учебници
напълно отговарят на ДОИ. Основните им
предимства са:
- Представляват пакет от учебници,
изградени на единен принцип и езиков стил, обща
структура и графично оформление.
- Учебникът по Информатика за 9. клас
(профилирана подготовка) е единственият
,
одобрен от МОН за учебната 2001/2002 г. Важна негова
характеристика е, че той се различава от
учебника по Информатика за 9. клас (задължителна
подготовка) само по 10 (допълнителни) урока. Всичко
това дава следните възможности: а) учител,
който води профилирана подготовка в 9-ти клас да
извежда и обучение по задължителната програма; б)
учител, който води обучението по информатика
(задължителна подготовка) по съответния учебник,
само с подготовката на още 10 урока без проблем да
извежда и профилираната подготовка по
информатика в 9-ти клас; в) ученик, който вече е
усвоил материала, представен в учебника по
информатика за 9-ти клас (задължителна
подготовка), при желание да премине и подготовка
по профилираната програма – отново само с
изучаването на 10-те допълнителни теми от
учебника за 9. клас (профилирана подготовка).
- Представените учебници по
информационни технологии са естествено
продължение на учебника по информатика.
- Учебниците не са просто
възпроизвеждане на съдържанието на ръководства
и справочници за конкретни програмни продукти.
Във всеки урок, сравнително постоянните и не
променящи се във времето ключови понятия,
методи и технологии ясно са разграничени от
конкретните практически умения (свързани с
променящите се компютърни и програмни системи),
които учениците трябва да придобият. В началото
на всеки урок акцентът е върху същността на
разглеждания материал и ключовите понятия в
него, след което знанията се илюстрират и
конкретизират с примери върху популярни
компютърни и програмни системи. Всичко това дава
възможност (при необходимост или желание),
учителят да използва предложения пакет от
учебници като основа при преподаването
независимо от наличните материална база и
програмни продукти.
- За самостоятелната работа на
учениците след всеки урок са предвидени въпроси
(свързани със съдържанието), задачи (за
осмисляне и затвърждаване на наученото) и проекти
(за творческо развитие).
- Всеки от 4-те учебника завършва с урок,
съдържащ списък от проекти за самостоятелна
или колективна работа върху темите от
съответния учебен материал.
- За първи път в практиката на средното
образование у нас, за оперативна подкрепа за
учителите и учениците, които използват
учебниците на адрес http://www.i9-it.pu.acad.bg
функционира Интернет възел (с който в момента сте
свързани). Чрез него учителите и учениците имат
възможност да осъществят пряка връзка с
авторите на учебниците, да получат (след
безплатна регистрация) допълнителни учебни
материали (напр. текстове на всички програми на
Паскал, срещани в курса по Информатика), да
участват в дискусия със свои колеги и
авторите по проблеми на преподаването и др.
Връзка на съдържанието на
учебниците с науката
Учебното съдържание на
учебниците съответства на съвременното развитие
на компютърната информатика и информационните
технологии. Включва системно познание за основни
понятия и теории в тези области. Съответства на
терминологията и на правилния информатичен език
без използването на програмистки жаргон.
Осигурява примери, задачи и проекти за
практическо приложение.
Представяне на съдържанието
Осигурява системност,
последователност и приемственост в обучението.
Съответства на възрастовите и познавателните
възможности на учениците. Учебниците са
практически насочени и приложими в реални
ситуации – дадени са множество примери, задачи и
проекти. Подпомагат и стимулират самостоятелно
учене. Текстовете са ясни и достъпни. Езикът е
български, научен, точен и книжовен за разлика от
използвания в средствата за масово осведомяване.